Краят на самотата


Автор: Бенедикт Уелс
Жанр: Проза
ISBN  978-619-02-0247-9
Издателство:  Колибри
Корица: Меки
Стр. 288

Очаква се на пазара - 29,06,2018 г.


„Краят на самотата” разказва драматичната история на двама братя и една сестра, изгубили родителите си при автомобилна катастрофа и преживели детството си с чувството за враждебност и изоставеност. Като възрастни те смятат, че са преодолели този удар от съдбата, но превеждайки ги през възходи и падения, тя болезнено възстановява миналото, което безпощадно е оставило своя отпечатък върху живота им.
Един фино докосващ роман за загубата и самотата, проницателен разказ за семейството и приятелството. И най-вече: голяма любовна история.
Още с дебюта си този млад автор ни удиви със своята зрялост.
Süddeutsche Zeitung
Този роман оправдано се представя като шедьовър. Едно е сигурно - не е лесно да бъде забравен.
Sunday Post




Бенедикт Уелс  -  „Краят на самотата”
Аз отдавна познавам смъртта, но сега и тя ме познава.
Отварям предпазливо очи, примигвам няколко пъти. Мракът бавно отстъпва. Голо помещение, осветено единствено от някакви малки апарати, примигващи в зелено и червено, и от лъч светлина, проникващ през открехнатата врата. Нощната тишина на болницата.
Струва ми се, че съм се събудил от многодневен сън. Тъпа, топла болка в десния ми крак, в стомаха, в гърдите. Слаб екот в главата ми, който набира сила. Бавно осъзнавам какво се е случило.
Оцелял съм.
Изникват картини. Как излизам от града с мотора, ускорявам, пред мен – завой. Колелата се отлепят от шосето, виждам как дървото се приближава към мен, опитвам се да го избегна – напразно, затварям очи…
Какво ме е спасило?
Поглеждам крадешком надолу. Шина на врата, десният крак е фиксиран, вероятно в гипс, ключицата – в бандаж. Преди злополуката бях в добра форма, дори в много добра за моята възраст. Може би това ми е помогнало.
Преди злополуката… Нямаше ли и нещо друго? Аз обаче не искам да си спомням за него, предпочитам да мисля за деня, когато учех децата да хвърлят във водата камъчета така, че да подскачат. За жестикулациите на брат ми, когато спореше с мен. За пътешествието из Италия с жена ми и как се разхождахме призори край един залив на брега на Амалфи, докато започнеше да се развиделява, а морето лекичко се пенеше срещу скалите…
Отнасям се нанякъде. Сънувам, че стоим на балкона. Тя ме гледа настоятелно в очите, сякаш е надникнала в душата ми и е отгатнала мислите ми. Сочи с брадичка към вътрешния двор, където децата ни играят със съседските момчета. Дъщеря ни се катери смело по оградата, ала синът ни се държи настрана и само наблюдава.
– На теб се е метнал – казва тя.
Чувам я как се смее и посягам да хвана ръката ѝ…
Нещо писука ли, писука. Един санитар прикрепя към стойката нова инфузионна торбичка. Все още е среднощ. На стенния календар пише Септември 2014. Правя опит да се изправя.
– Какъв ден сме днес? – Гласът ми прозвучава някак чуждо.
– Сряда  – отговаря санитарят.  – Два дни бяхте в кома.
Сякаш говори за някой друг.
– Как се чувствате?
Отпускам се отново назад.
– Малко ми се вие свят.
– Напълно нормално е.
– Кога ще мога да видя децата си?
– Утре заран ще уведомя семейството ви. – Санитарят тръгва към вратата, където спира за миг. – Позвънете, ако има нещо. След малко главната лекарка пак ще ви нагледа.
Не отговарям. Той излиза от стаята.
Кой прави така, че човешкият живот да тръгва в една или друга посока?
В тишината чувам всяка мисъл, внезапно съм напълно буден. Започвам да обхождам отделни етапи от миналото си. Насреща ми изплуват лица, които съм смятал за забравени, виждам се като юноша на игрището на интерната и червената светлина в тъмната ми стаичка в Хамбург. Отначало спомените са неясни, ала през следващите часове стават по-прецизни. Мислите ми блуждаят все по-назад във времето, докато най-накрая се озовават при катастрофата, която помрачи детството ми.
Течения
(1980)
Когато бях на седем, със семейството ми заминахме на почивка в Южна Франция. Баща ми, Стефан Моро, беше родом от Бердияк, село до Монпелие. Хиляда и осемстотин жители, пекарна, пивница, две
 


Коментари